Overal zie ik berichten verschijnen over dé manier waarop je kan ondernemen.
Aan de ene kant is de boodschap: alleen doen waar je je goed bij voelt. Aan de andere kant van het spectrum hoor je: doorzetten, en alle stappen doorgaan.
Eigenlijk moet iedereen een beetje voor zichzelf bepalen hoe je je onderneming wil runnen.
Maar als er één ding is wat ik je wil meegeven: ondernemen is niet alleen maar doen wat je leuk vindt.
Er komen heel wat taken bij kijken en er zijn heel wat situaties die niet leuk zijn, waardoor je jezelf moet pushen. Het lijkt soms op Instagram dat ondernemen enkel de goednieuwsshow is en dat het gevuld is met rozengeur en maneschijn. Maar dat is dus niet zo.
Zijn er leuke en goeie momenten? Ja, tuurlijk. Anders blijf je dat niet doen. Maar de keerzijde is er zeker ook.
Als je ondernemer wilt worden of bent zodat je alleen kan doen wat je leuk vindt, moet ik je wel waarschuwen. Dat is niet zo. Je bent vanaf nu verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt. Dus: is er een klant niet tevreden, werkt er iets niet technisch? Jij bent degene die alles moet oplossen. Dat is niet altijd eenvoudig of leuk, maar dat hoort er ook bij.
Oncomfortabele stappen
Laatst vond ik in mijn Instagram-archief een video terug. Het was mijn eerste story die ik ooit opnam waarbij ik zelf praatte en waarbij ik dus ook te zien was.
Die video is echt zo gênant! Ik zie er volledig anders uit, ik praat volledig anders, ik ben volledig anders. En dat filmpje is nog geen drie jaar geleden.
Op dat moment wist ik dat ik het moest doen, want het zou mij iets opbrengen. Dag in dag uit ben ik gaan oefenen. En dat is echt gepaard gegaan met heel veel stress, soms zelfs tranen. Dat kwam toen allemaal heel hard binnen.
Ondanks dit ben ik dat blijven doen, omdat ik er rotsvast van overtuigd was. Nu zit ik hier een podcast op te nemen, bijna drie jaar na het posten van mijn eerste story. En het heeft mij heel veel gebracht. Ik heb anders leren spreken, heb aan storytelling leren doen. Ik kan nu gewoon mezelf zijn op video en dat volledig oké vinden.
Maar er waren momenten in het begin dat ik dacht: “waar ben ik nu eigenlijk mee bezig?”
Als je iets nieuws wil leren, kan je je daarbij nooit comfortabel voelen. Het is altijd eerst spannend en beangstigend.
Als je alleen doet waar je je goed bij voelt, ga je nooit je grenzen verleggen en groei je nooit op dezelfde manier.
Vind ik daarom dat je moet doorduwen en alles moet doorzetten en niet moet over nadenken en je gevoelens moet negeren? Nee, dat ook niet.
Een gulden middenweg
Ik wil eigenlijk ergens pleiten voor een middenweg.
Ik geloof dat je zelf weet en voelt wat bij jou past en waar je echt voor wil gaan.
Verschijnen op video is bijvoorbeeld vaak een drempel, ook bij mijn klanten. Zij willen daar niet aan beginnen, vooral omdat ze er zenuwachtig voor zijn. Niet omdat het niet bij hen past.
Angst hebben is oké, hè. Angst hebben is normaal. Maar probeer voor jezelf eens te voelen waar die angst zit en daar gewoon over te gaan. Want ondernemer zijn, daar ga je continu terug in aanraking komen met die kant van jezelf.
Ik ben mezelf nog nooit zo hard tegengekomen als nu in het ondernemerschap. Ik wil je graag uitnodigen om dat voor jezelf te zien als een deel van het proces. Want niet enkel het resultaat is belangrijk, maar ook de weg ernaartoe. Daar geloof ik zo hard in.
De moraal van het verhaal is eigenlijk gewoon, geniet van wat je aan het doen bent. Ook van de momenten die niet zo comfortabel zijn. Die gaan er ook zijn. Omarm die momenten, maak het jezelf eigen.
Dat zorgt voor de grootste boost in jouw groeireis als ondernemer.