Ken je dat gevoel? De vormgevers, de fotografen, de videografen en de content creators schieten uit de grond zoals champignons.
De markt zit propvol, beklemmend vol zelfs.
Maar, is dat wel zo? Ik merk vaak dat dit te veel als excuus wordt gebruikt:
“Ik kan er niks aan doen dat het niet zo vlot met mijn bedrijf, want de markt is zo overvol!”
Stop met dit als excuus te gebruiken en kijk naar wat er wél mogelijk is. Veel volk is ook gewoon veel gezelliger. Kijk daarom naar wat je wel kan veranderen, binnen deze gezellige drukte.
Er zijn veel mensen binnen de creatieve sector. Want – laten we eerlijk zijn – iedereen biedt ook net hetzelfde aan. Daarom kan het overweldigend voelen en alsof je bedrijf niet goed van de grond komt.
Leer iets van de supermarkt
Toch kan je hier iets aan veranderen. Laat ik je een voorbeeld geven vanuit mijn eigen leefwereld.
Ik woon zelf in het pittoreske Hamme, in Oost-Vlaanderen. Het is eigenlijk een groot dorp, met zo’n 30.000 inwoners. In Hamme is bijna elke supermarktketen aanwezig. We hebben hier een Colruyt, een Aldi, een Lidl… noem maar op.
Al deze supermarkten hebben genoeg klanten en draaien ook goed, ondanks de aanwezigheid van andere supermarktketens. Hoe kan dat dan?
Dit komt door de uitgesproken positionering van de supermarkten. Je weet exact waarom je naar de Delhaize gaat: voor voedingsmiddelen die iets specialer zijn, iets duurder en gericht op de gezondheid.
Naar de Aldi ga je bijvoorbeeld eerder als je op je portemonnee let. Zo heeft elke supermarktketen zijn eigen positionering, doelgroep en een sterk publiek.
Hoe kan je ervoor zorgen dat jij ook een sterk publiek hebt voor je diensten?
Het allerbelangrijkste is jouw positionering.
“Stel jezelf de vraag waar jij nu echt in uitblinkt. Waarin ben jij uniek?”
Is je stijl als fotograaf bijvoorbeeld eerder kleurrijk, of werk je graag met zwart-wit? Hou je van dieren, of leg je graag mensen in het dagelijks leven vast? Dit zijn dingen die jou als ondernemer uniek maken.
Als je gewoon doet wat iedereen aanbiedt, dan zit je inderdaad vast in een overvolle markt. Maar zoek net jouw sterktes, zodat je kan uitstijgen boven het maaiveld en daarmee verder kan gaan.
Ken jij een creatieve ondernemer die ook soms het gevoel heeft dat die vast zit in een overvolle markt?
Deel dan gerust mijn podcast en help hen verder.